El cost real de la recollida de residus a Vilanova

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram

Us expliquem el cost real del servei de recollida de residus de Vilanova i la Geltrú i el perquè incrementem la taxa de residus en 23€/any per millorar el servei i revertir la situació actual.

 

El contracte actual és insuficient

El contracte actual és del 2009, quan es va contractar ja un servei bàsic, infradimensionat i insuficient per Vilanova. Amb els anys les necessitats de la ciutat en matèria de recollida de residus han augmentat i ara ens trobem en aquesta situació. Per tant, si tornéssim a licitar un servei amb contenidors el cost també pujaria. Actualment paguem 8,5M€ a l’any i passarem a pagar 10,5M€ a l’any.

Polítiques irresponsables dels governs anteriors

Els responsables reals d’haver de pujar la taxa ara són els govern anteriors que van dissenyar un servei insostenible econòmicament, que és més car cada any que passa a causa dels baixos nivells de reciclatge i del poc control/fiscalització que se li fa a l’empresa que presta el servei. Uns governs que han fet un ús electoralista de la taxa de la brossa, congelant-la per treure’n rèdit electoral. Si no augmentéssim la taxa no podríem solucionar el problema de la recollida de residus.

El reciclatge és la clau

Actualment reciclem només el 25% dels residus que fem a Vilanova. Això suposa un cost molt gran en llençar els residus del contenidor gris a l’abocador. El porta a porta permet augmentar el reciclatge fins al 60% i això suposa ingressos econòmics per la ciutat enlloc d’haver de pagar per tirar els nostres residus a l’abocador. Aquest sistema és l’únic que permet una estabilització del preu del servei a llarg termini.

Perquè us en feu una idea, el cost d’abocar una tona de residus a l’abocador el 2013 era de 50€, actualment en paguem 100, i la previsió és que segueixi pujant. En canvi, els residus reciclats generen ingressos per l’Ajuntament i permeten estabilitzar la taxa. És a dir, amb un model de contenidors el cost del servei anirà incrementant successivament cada any, mentre que el porta a porta assegura un benefici econòmic pel municipi amb l’ingrés corresponent per tots aquells residus que reciclem.

Qui contamina, paga

La taxa ha de tendir a reflectir el cost total del servei per a l’Ajuntament, altrament hem de deixar de fer coses per sufragar aquest cost. Així doncs, el cost del nou servei es repartirà entre la taxa, que cobrirà un 67% del cost, i el pressupost general de l’Ajuntament, que contribuirà amb 2,8 milions d’euros.

Amb el nou model de recollida avancem cap a una taxa adaptada a cada habitatge, per traslladar el principi que “qui contamina, paga”. De la mateixa forma que paguem més com més aigua o més llum consumim, la taxa justa permetrà que qui menys recicla (i més contamina), més pagui.

Cal destacar que les famílies vulnerables no estaran afectades per aquest augment i també se seguiran aplicant els descomptes per la utilització de la deixalleria.

A part s’incorpora una nova tarifa per a les urbanitzacions en sòl no urbà. Aquests immobles pagaran una tarifa bàsica anual de 50 euros, que pot ser inferior si fan ús de la deixalleria. Fins ara, aquests habitatges no pagaven taxa tot i tenir servei de recollida. Amb aquesta nova taxa es pretén repartir el cost del servei equitativament entre tota la ciutadania.

Lluita contra el canvi climàtic

Si realment volem combatre el canvi climàtic no ens podem basar en sistemes de recollida de residus que no van ser dissenyats per reciclar com són l’actual sistema de contenidors. El porta a porta és el sistema que assegura una millor taxa de reciclatge. A Vilanova el sistema que plantegem vol arribar al 60% reduint així a la meitat les emissions de CO2 que generem els vilanovins i vilanovines actualment.