Un nou contracte de recollida de residus per millorar el servei, implantar el porta a porta i assolir el 60% de reciclatge

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram

Des de Capgirem Vilanova i la Geltrú CUP tenim clar que millorar la recollida de residus i la neteja viària és una de les prioritats principals i des que vam iniciar el mandat no hem parat de treballar per aconseguir-ho.

Mesos de feina ens han dut fins al moment clau d’aquest projecte i per fi estem en condicions de licitar un nou contracte, tal com ho vam aprovar al ple del passat dilluns 13 de setembre.

A continuació us expliquem els conceptes claus del nou contracte.

Lluita contra el canvi climàtic

Aquest contracte, juntament amb altres accions complementàries que estem treballant, ha de permetre a la ciutat fer un salt gegant en la gestió de la brossa, situant-la com la primera ciutat catalana amb un servei de recollida porta a porta a tot el municipi.

La promoció d’un model de recollida de residus que en fomenti una gestió més eficient és una de les principals polítiques ambientals que poden promoure els ajuntaments per fer front a l’emergència climàtica. Preveiem més que doblar el nivell de reciclatge, passant del 25% actual al 60%; una reducció del 63% dels residus que portem a l’abocador, els quals es portaran a planta de tractament; i una reducció del 43% de les emissions de CO2.

 

Revertir la pèssima situació actual de la recollida de residus

El procés de licitació que s’ha aprovat per adjudicar el servei de recollida és un pas molt important, per 2 motius:

  • Comença el compte enrere per acabar amb el servei de recollida actual, un servei insuficient, precari i no dimensionat per a les necessitats actuals de la ciutat (el contracte actual es va licitar el 2009).
  • És un dels principals projectes d’aquest mandat. Un projecte amb vocació transformadora, amb visió de futur, per situar Vilanova i la Geltrú entre els municipis que fan els deures i que són capdavanters a Catalunya en la lluita contra el canvi climàtic.

El servei de recollida actual no cobreix les necessitats del conjunt de la ciutat i genera insatisfacció entre la ciutadania, també a nosaltres, com a ciutadanes. Venim d’unes setmanes especialment dures, els mesos d’estiu, en les quals hem hagut de comprar nous contenidors i contractar un reforç de recollida. Pensem que és urgent revertir aquesta situació i l’obertura de la licitació per al nou contracte és l’acció més important perquè en uns mesos puguem tenir un servei millor, un servei adaptat a les necessitats de la ciutat. En aquest sentit, la nova empresa estarà obligada a seguir prestant el servei de recollida amb contenidors fins que el porta a porta estigui implantat.

 

Perquè no l’hem pogut internalitzar?

Sobre la internalització, evidentment des de Capgirem VNG CUP tenim com a prioritat promoure la gestió municipal en els serveis que sigui possible, i així ho hem fet amb el servei de neteja de la ciutat, un servei que passarà a ser municipalitzat i suposarà la internalització de 57 treballadors/es fixes adscrits al servei. També hem internalitzat el servei de gestió dels centres cívics de la ciutat. En el cas de la recollida, l’estudi previ que va concloure que no era viable en aquests moments, donada la situació d’endeutament que fa anys que arrossega l’Ajuntament a causa de la gestió de governs anteriors.

 

Un contracte dissenyat perquè l’empresa compleixi

Per primera vegada en la història d’aquest Ajuntament, licitem un contracte de residus que està dissenyat perquè l’empresa el compleixi, mitjançant sistemes de seguiment del servei i una certificació obligatòria prèvia a la presentació de factures. De manera que l’Ajuntament només pagarà pels serveis que s’hagin prestat.

– El contracte preveu també penalitzacions per a l’empresa en cas d’incompliment o d’infraccions, i un sistema de pagament variable en funció d’objectius ambientals assolits.

– Aquesta licitació es complementarà amb un contracte d’auditoria i seguiment continu del servei, per intensificar aquesta tasca.

– També es complementarà amb la contractació directa de 6 educadors/tècnics que seran les persones referents per a la ciutadania pel que fa al nou model de recollida, i que vetllaran, juntament amb els serveis tècnics de l’Ajuntament, perquè el servei funcioni correctament.

 

Creem llocs de treball:

La creació de llocs de treball i la inserció laboral de col·lectius vulnerables és també un punt essencial d’aquest contracte: amb el nou model creem 56 nous llocs de treball fixes, i en reservem 13 per a centres especials de treball i empreses d’inserció.

 

El reciclatge és la clau per quadrar els comptes

El servei actual és deficitari per a l’Ajuntament i el cost augmenta any rere any a causa de l’increment del cost d’abocament dels residus (contenidor gris). Amb el nou model incrementem molt els ingressos en reciclatge i reduïm el cost dels residus entrats a l’abocador.

Per posar-hi números, augmentar el reciclatge fins al 60% permetrà ingressar 1,6 milions d’euros provinents del reciclatge de residus i a la vegada estalviar 1 milió d’euros en la factura de l’abocador.

El reciclatge, doncs, és la clau per estabilitzar el cost del servei i per no haver de pujar la taxa contínuament.